tisdag 20 juli 2010

Folkpartist, nej, jag är liberal!

En gång i tiden tyckte jag Bengt Westerberg var det tråkigaste som fanns. Inte för hans åsikter, utan för att han inte verkade ha bestämda åsikter om något alls. Givetvis var jag ung och dum då, och ville ha enkla, tydliga budskap. Med åren så mognade jag, och då ändrades min bild av honom, när jag väl insett att tillvaron inte var så enkel som jag ville ha den. Hans åsikter då speglar min nuvarande livsbild, att det trista ordet ”lagom” är i praktiken förbaskat bra! Hur-som-helst, precis som komikern Ronny Eriksson sjöng; ”innerst inne är vi alla folkpartister” så upplevde jag partiet, för den socialliberala blandningen av statligt och personligt ansvar passar mig idag utmärkt, även om jag föredrar att kalla mig ”Grönliberal” för att inte blandas ihop med dagens folkpartister.

För dagens folkparti har genomgått en förvandling. När Moderaterna lät tokhögern med sina extremliberala åsikter få makt i det partiet, så räckte inte ordet ”lagom” längre för FP. De insåg att det fanns en massa konservativa Moderater som inte kände sig hemma i ett parti där ord som samhällsansvar bespottades och kallades kommunism, och förstod att det var där det fanns röster att hämta.

Det tog några år, men givetvis förvandlas ett parti när nya grupperingar med andra åsikter ges allt större plats! Den socialliberala delen av partiet är idag undantryckt, och Bengt Westerbergs epok kallas idag för ”Snällismen”. Folkpartisterna av idag har inte läst Bamse, för då hade de lärt sig att det är fint att vara snäll. För dagens Folkparti kräver svenskatester för invandrare, har infört kontroll av e-post/internetsurfande hos vanliga svenskar, och skapat regler som sparkar bland annat cancerdöende, grava missbrukare och människor med Downs syndrom ut ur försäkringskassan och hänvisar dem till arbetsförmedlingen! Och kan de inte jobba så får väl kommunerna betala socialbidrag... I ett demokratiskt samhälle måste ett sådant parti givetvis få finnas, men att kalla sig ”liberalt”, är väl att tänja på begreppet väl mycket. Det är viss ironi, att när jag var yngre och dummare, så skulle jag uppskattat dagens Folkpartis raka, tydliga besked (även om jag inte hållit med budskapen), men i mogen ålder föredrar gårdagens nyanserade Folkparti. Någon av oss är fel i tiden, fast i dagens allt mer högervridna EU, med ett allt starkare kontrollsamhälle, en stigande byråkratisering och ökad intolerans, så kanske det är jag, för FP verkar inte bara platsa, utan till och med leda utvecklingen i Sverige!

Lokalt i Norrköping vill Folkpartiet ha en ”tak-över-huvudet” garanti! Låter jättebra, fast socialtjänstlagen accepterar inte att kommunerna låter folk sova utomhus, utan att åtminstone erbjuds ett boende, så det enda Folkpartiet lovar är, att de garanterar att de ska följa lagen. Man undrar om de inte har något bättre vallöfte än att åtminstone delvis följa socialtjänstlagen? Ett så fyrkantigt parti som Folkpartiet borde väl följa alla lagar, så glada som de är att skapa, nya frihetsbeskärande sådana för medborgarna?!

Ärligt talat, jag bryr mig inte om dagens Folkparti! De har övertagit för mycket av ”Ny demokratis” (minns ni dem?) politik och de blir alltmer intoleranta mot individer som missbrukar sin frihet genom att inte marschera i den takt som FP bestämmer. De spridda små öarna av sund socialliberalism som finns kvar hos en del folkpartister betraktas enbart som företrädare av den uråldriga, förhatliga ”Snällismen”, och hånas därefter. Kan dessa folkpartireliker strunta i NATO-medlemskap, och dessutom hitta det miljöintresse som står så lågt i kurs i Folkpartiet, så kan de nog (med viss tillvänjning) trivas ganska bra i Miljöpartiet. Själv förblir jag Miljöpartist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar